Soundtrack Your Brand grundades i samarbete med Spotify 2013, och vi har sedan dess byggt en världsledande plattform för företag att spela musik i kommersiella och publika miljöer. Marknaden för bakgrundsmusik är svårt eftersatt. Många hotell, restauranger och butiker spelar fortfarande musik från CD-skivor och USB-stickor. Soundtrack Your Brands streamingtjänst låter företag finjustera sina ljudmiljöer utifrån tid, plats och miljö. Kunderna innefattar allt från småbutiker och caféer till stora kedjor som Espresso House, SATS och Gina Tricot. Produkten är fullt licensierad att användas i kommersiella miljöer och vi tillhandahåller exakta uppgifter så att rätt musikskapare får rätt betalt.

Hur såg problemställningen ut när ni valde att lyfta upp frågan till diskussion?

Hannah Meiton, VP Growth, började i aug 2015 i en helt ny roll med målet att hitta skalbara sätt för företaget att växa. Man bestämde att första steget skulle vara att samla all data och att förse de lokala säljcheferna runt om i världen med de verktyg som behövs för att de ska kunna utföra utifrån en lagd strategi. Man ville hitta ett homogent arbetssätt. De hade ett CRM-system som någon kollega tidigare hade köpt “out of the box från hyllan” men detta hade inte implementerats och anpassats efter de behov man hade så man försökte använda det efter de funktioner som systemet kom med det fungerade inte utifrån arbetssättet man har vilket ledde till att säljarna arbetade i olika excelark.

Vad vidtog ni för åtgärd

Första utmaningen var att förstå hur säljarna arbetade. Vi samlades i arbetslag och ritade upp ett flödesscheman och olika arbetsprocesser plus att vi lade på ett lager om hur man skulle vilja att processerna såg ut.

Därefter gjorde vi en upphandling och gjorde mycket egen research. Jag, Hannah, har stor erfarenhet av att jobba i ett annat stort CRM-system och var positivt inställd till det men frågan var om det lilla bolaget, SYB, var redo för ett så stort system som kräver mycket anpassningar och jobb för att underhållas och som dessutom är det ganska dyrt.

Vi pratade med många experter och bekanta mfl men till slut kände vi att SugarCRM hade tagit ett stort steg mot att leverera ett tillräckligt starkt CRM-system som skulle kunna växa med företaget och även kunna möta de mål som man har med en stor organisation. Det system vi valde ville vi kunna ha även när vi är ett mycket större bolag. Vi vill kunna underhålla och anpassa det utan massa konsulter. Vi upplevde att Sugar var väldigt lätt att anpassa även för de som inte kan kod osv.

Under denna urvalsprocess kom vi också fram till att vi är nyfikna och tekniskt kunniga inom organisationen. Men implementationen och allt kring detta var det vi kände var det svåraste och det område där vi insåg att vi behövde en teknisk expert och någon att ”hålla i handen”. Då fann vi Lodon på rekommendation från Element och valde att samarbeta direkt med Lodon just för att få tillgång till den starka tekniska kompetensen. Vi vill göra stora delar av jobbet själva och ville därför vara väldigt delaktiga i hela implementationen för att lära oss om systemet för att i framtiden slippa bara vara beställare och kunna vara mer självständiga.

Vad satte man upp för önskade mål med investeringen?

Att CRM-systemet skulle vara den enda rätta sanningen. All data skulle kunna hämtas därifrån så att det var ett stängt system, fanns datan inte där så fanns den inte alls. Vi ville verkligen att alla säljare skulle arbeta i systemet så vi har varit hårda med att få in det nya arbetssättet. Många av säljarna hade inte tidigare arbetat med ett CRM-system så det var en hel del jobb med att få säljarna att inse fördelarna med det systemet för att inte ha känslan av att det gav mer arbete. 90% jobbar idag i systemet. VD:n har stått bakom hur viktigt det är att adoptera CRM-systemet och att alla rapportering ska komma därifrån.

Vilken är den största skillnaden som ni har märkt om man jämför före och efter implementationen?

Den största tydliga skillnaden är att all data är samlad, vi kan ta tillvara på alla inkommande leads på ett annat sätt och jobbar mycket med att ha ett enda sätt att se på data och dessa processer dvs att tex en aktiv kund betyder en och samma sak för alla inom organisationen. Transparens är ett av bolagets ledord och CRM-systemet har verkligen hjälpt till med detta när det gäller säljsiffror.

Hur har ni upplevt samarbetet med Lodon?

Vi älskar Lodon, det är helt fantastiskt vilket bra samarbete detta har varit och fortfarande är. Vi är svåra som kund genom att vi har höga krav och jobbar snabbt men våra kontaktpersoner, Joakim och André, har varit mycket tålmodiga, entusiastiska och gjort allt för att underlätta för oss. Det har betytt mycket för oss och det har gjort att vi har jobbat vidare tillsammans. Lodon har gjort att hela upplevelsen av att implementera Sugar har blivit en positiv upplevelse. Lodons kreativa tänkande och förmåga att hitta workarounds för att sätta upp flöden som passar oss som har en ganska otraditionell arbetsmetod.

Jag har enbart positiva ord att säga om detta samarbetet. Trots att man inte har setts mycket, då vi sitter på varsin sida av landet, så har det flutit på bra genom chattfunktionen, Slack, och det är alltid raka och snabba puckar vilket vi verkligen uppskattar. Vi har också känt att vi har lärt sig att bli kravställare och jag har känt mig mycket delaktig och har verkligen lärt sig massa nytt på vägen. Nu ska man gå vidare och börja bygga fler automatiserade flöden särskilt efter säljprocessen. Nu håller på och tar vårt Sugar från good till great!

Hur funkar produkten Spotify for Business?

Spotify Business är en streamingtjänst som företag kan abonnera på, licensierad för kommersiella och offentliga miljöer. Den anpassar sig helt efter dina önskemål. Planera som ett proffs. Schemalägg dina spellistor så att de passar olika tider på dygnet. 

Ett konto. Många användare. Välj själv vilka som ska vara administratörer för ditt konto.

Färdiga spellistor. Våra soundtracks är veckolånga spellistor, skapade av några av världens mest musikkunniga personer. Soundtracks sträcker sig bortom traditionella musikgenrer och uppdateras med ny musik varje månad. 

Drag and drop. Använd drag and drop för att enkelt importera dina spellistor från Spotify till Spotify Business. 

Familjevänlig musik. Med en enkel knapptryckning kan du filtrera bort låtar med så kallade “explicit lyrics”. 

Crossfade. Förhindra tystnad mellan låtarna genom att slå på crossfade för mjuka övergångar. 

Bandbreddsbegränsning. Bestäm hur mycket bandbredd som får användas. 

Få överblick. Spotify Business gör det enkelt att spela musik på många platser med full kontroll. 


Musikens värde

Om man använder sig av musik på ett eftertänksamt sätt kan det ha ett enormt och konkret värde. En av anledningarna till att vi startade startade Soundtrack Your Brand är vår fasta övertygelse om att musik är ett under-utnyttjat men kraftfullt verktyg för företag att förmedla en berättelse om sina varumärken, och även för att påverka faktiskt beteende och i slutändan driva försäljning. 

Vad kan musik innebära för ett varumärke?

Egentligen är det ganska enkelt. Om man spelar rätt musik i till exempel ett butikssammanhang stannar kunder längre, de köper mer och anställda trivs bättre. Men det är så lätt att snöa in på hårda värden som försäljning. I grunden är musik själ och känslor, och påverkar såväl våra emotioner som beteenden – något som har påvisats otaliga gånger av forskare och akademiker. Om ett varumärke strävar efter att förmedla en berättelse och skapa en upplevelse, om de strävar efter att på ett effektivt sätt förmedla den här upplevelsen, måste varumärket röra vid alla sinnen. Musik, i detta sammanhang, är ett av de mest kraftfulla och flexibla verktygen för att forma denna upplevelse.

Konkreta resultat.

Vi har faktiskt börjat undersöka i detalj vad musik kan leda till i termer av konkreta saker som försäljning och trivsel bland anställda hos våra kunder, och börjar få in väldigt intressanta resultat. Förra året gjorde vi en mindre studie med det svenska klädmärket GANT som påvisade att rätt musik fick kunder att stanna längre och köpa mer. Vi har breddat vår forskningsansats rejält och kommer ha mycket spännande saker att berätta senare i höst!